פרויקט ראשון במסלול בינוי-פינוי-בינוי יוצא לדרך

ברשות מקרקעי ישראל הכריזו על חברת אשדר כזוכה במכרז לבנייה במסלול של בינוי – פינוי – בינוי הראשון.

במסגרת הפרויקט תבנה חברת מקרקעי ישראל בתיאום עם הרשות להתחדשות עירונית ומשרד השיכון, 173 יח"ד חדשות, בשכונת נחלת יהודה בראשון לציון.

 

הסכום שישולם ע"י מקרקעי ישראל לרשות יעמוד על - 150,180,150 ₪ לפני הוצאות הפיתוח אשר יעמדו על כ 27.2 מליון ₪.

 

מכרז זה מהווה יישום  נוסף להסכם הגג שנחתם בין עיריית ראשון ציון  והממשלה, בהובלה של ראש העיר דב צור, ואשר לפיו נקבעו עקרונות לבינוי-פינוי-בינוי בשכונת רמת אליהו.

 

המסלול של בינוי – פינוי – בינוי הוא מסלול ייחודי שגובש ע"י רשות מקרקעי ישראל בתיאום עם הרשות להתחדשות עירונית  והוא הותאם  לשיווק הנוכחי  בשיתוף עיריית ראשון לציון. 

 

זה מסלול שנועד לפתור את בעיית התארגנות הדיירים, עקב חוסר ודאות ביחס לקבלת הנכס, ובמקביל לפתור גם את חוסר הודאות של היזם ביחס לזכויות הבנייה, עלויות הפרויקט, הסכמת הדיירים, משך הפרויקט, חוסר האמון של הדיירים ביזם לגבי התמורה שמקבלים, היעדר גורם אמין ומוסמך המארגן את הדיירים, מעבר דירה כפול וכד'.

 

במסלול זה הדיירים יכולים לעבור ישירות לדירות חדשות שנבנו בטרם הפינוי  ולפנות את הקרקע לצורך בנייה חדשה. המדינה למעשה היא היזם והרשות להתחדשות עירונית היא זו שמולה חותמים בעלי הנכסים המיועדים לפינוי- בינוי, זאת על מנת שלא יהיה צורך בתקופת שכירות בין הפינוי לכניסה לדירה חדשה.

 

במכרז זה להקמה של 173 יח"ד חדשות בשכונת נחלת יהודה, נקבע כי הקבלן הזוכה יתחרה על המחיר הקרקע והמדינה התחייבה לרכוש ממנו 61 יח"ד במחיר ותמהיל שייתן במכרז. את שאר הדירות יוכל הקבלן למכור בשוק החופשי ולא במחיר למשתכן.

 

הקבלן שהזוכה במכרז קיבל יתרון נוסף בכך שהוא אינו צריך לבצע מכירה מוקדמת לפרויקט, זאת בשל ההתחייבות של המדינה לרכוש כ – 30% מהדירות בפרויקט. והוא אינו צריך לשלם את מחיר הקרקע שיציע מכיוון שהמדינה מקזזת את המחיר הדירות שהתחייבת לרכוש ממחיר הקרקע שהקבלן אמור לשלם.

 

גם עיריית ראשון לציון נרתמה לפרויקט והביעה נכונות להליך מקל אשר יאפשר תוספת של כ – 20% יח"ד, כלומר – שבסופו של דבר יוכל הקבלן לבנות כ- 205 דירות ולמכור בשוק החופשי כ – 140 דירות.

 

 

מקביל, המינהלת המקומית להתחדשות עירונית ערכה בשכונה המיועדת הליך של קול קורא לבעלי דירות המיועדות להתחדשות עירונית.

2 בניינים בהם כל בעלי הנכסים בבניין (100% הסכמות) מעוניינים בפרויקט נבחרו בהליך זה.

 

בעלי הדירות עתידים למכור למדינה את זכויותיהם בדירות והקרקע. לאחר אישור התכנית בוועדה המקומית, יחתמו בעלי הנכסים על חוזה מול היזם ויקבלו דירה חדשה עם מפרט שלא יפחת מיתר הדירות בפרויקט או המפרט הקבוע במכרז (הגבוה מבניהם).

לאחר שיפנו הדיירים את הדירות ייהרסו המבנים הישנים, ותהליך זה יופעל מחדש ומראשיתו בקרקע שהתפנתה, כלומר ייבנו מבנים חדשים שיאכלסו דיירים ממבנים נוספים שיפונו בהמשך וכן הלאה. לאחרונה הושגו הסכמות עם מאה אחוזים מהדיירים בכמה מבנים נוספים בשכונה.

 

במהלך החודשים הקרובים יפורסמו מכרזים נוספים במתווה זה גם בשכונת נוריות בראשון לציון, בקרקעות שפונו ממחנה צריפין, אליהם יעברו דיירים אלו.

 

יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון: "שיטה זו היא ייחודית והיא מהווה מסלול נוסף בתחום של ההתחדשות העירונית. יש חשיבות רבה לייעול של השיטה ולזירוז של תהליכים בתחום, על מנת להקל על הציבור. המטרה היא להגדיל את מלאי הדירות, ועד שנת 2020 כ- 20% מהגדלת מלאי הדיור יגיע באמצעות התחדשות עירונית".

 

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "רשות מקרקעי ישראל מגויסת כולה לפתרון משבר הדיור והיא פועלת לשם כך בכל הדרכים האפשריות. במטרה להפוך עוד ועוד קרקעות של המדינה לקרקעות שישמשו לדיור,  במגוון מסלולים שונים החל מהתחדשות עירונית, בינוי-פינוי ועד מחיר למשתכן והסכמי גג."

 

חיים אביטן, יו"ר הרשות להתחדשות עירונית: "מדובר בבשורה נפלאה לדיירי המבנים המיועדים לפינוי-בינוי. בהליך זה של בינוי-פינוי-בינוי, אנו מסירים את חוסר הוודאות והחששות המאפיינים מהלכים אלו, ובמקביל מאפשרים לדיירים לעבור לדירתם החדשה, מיד עם פינוי הדירה הישנה. זה מהלך שיאפשר למדינה לבצע פרויקטים של התחדשות עירונית בלוחות זמנים מהירים ויעילים יותר מבעבר".

 

מוטי עג'מי, מ"מ ראש עיריית ראשון לציון: "צעד זה הוא משמעותי ביותר בתוכנית לשיפור איכות החיים של תושבי שכונת רמת אליהו. להליך זה יש חשיבות משמעותית לא רק עבור הדיירים הראשונים הלוקחים חלק בפיילוט ויעברו בעוד כשלוש שנים לדירות החדשות בנחלת יהודה. זו בשורה לכל תושבי שכונת רמת אליהו, אשר עיריית ראשון לציון נחושה להמשיך בתוכנית שתבטיח להם איכות חיים ואופק אמיתי".

 

דודו מנצור, ראש מנהלת רמת אליהו: "זה המכרז הראשון והסנונית הראשונה בדרך למהפך של פני השכונה. מנהלת רמת אליהו נמצאת בלב השכונה, והיא נכונה לענות על כל שאלה ותלווה את התושבים בדרך הבטוחה למימוש זכויותיהם".